פרג' שירותי תוכן

כמה עולה כתיבת תוכן? תלוי את מי שואלים

תוכן מקיף אותנו מכל עבר, במיוחד באינטרנט. קל אולי לשכוח את זה, אבל כל מאמר או פוסט דורשים עבודה מאומצת: תחקיר ראשוני, כתיבה, עריכה, הגהה, ארגון הטקסט ולעיתים גם סוגיות של עיצוב וגרפיקה. אבל כמה בכלל עולה כתיבת תוכן? זו אחת משאלות מיליון הדולר, שהפכה למרבה הצער לשאלת עשרות האגורות. אבל יש תקווה, והיא קשורה למודעות שכיום לא מספיק לכתוב תוכן. כתיבת תוכן חייבת להיות איכותית ומדויקת, אפילו אם המטרה המוצהרת של התוכן היא קידום אתרים אורגני (SEO) ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בסוגי תוכן אחרים.

נקודת המוצא: אין כיום מחירון כתיבת תוכן מסודר

יש תחומים בהם אפשר למצוא מחירים מוסדרים, המקובלים על רוב העוסקים במלאכה וגם על הלקוחות. התחום של כתיבת תוכן, או אפילו העולמות הרחבים יותר של תוכן ושיווק, אינם עונים על ההגדרה הזו. יש משתנים רבים שנכנסים למשוואת המחיר, ורמות תמחור שונות לחלוטין בין אנשי המקצוע השונים.

אפשר למצוא עם זאת כמה רמות של תכנים, חלוקה שמשפיעה על טווחי המחירים אליהם נתייחס בהמשך. בקצה התחתון של הסקאלה תמצאו מאמרים לקידום אתרים. בהמשך אסביר שמאמרים אלו צריכים להיות באיכות משופרת פי כמה בהשוואה לשנים עברו, פשוט כי זוהי הדרישה כיום. בעולם התוכן התמחור שלהם נוטה להיות נמוך עקב העובדה שבדרך כלל נדרשים כמויות גדולות יחסית של מאמרים, התחקיר קיים אבל מקיף פחות מאשר בסוגים אחרים של כתיבה והאורך סביר אבל לא מפוצץ מדי.

כתיבת תוכן לאתרים תתומחר בדרך כלל גבוה יותר. הכוונה היא למאמרים אינפורמטיביים הקשורים לתחום הפעילות של העסק, למדריכים מקצועיים באתרי המידע, לסקירות שונות וכן הלאה. אלו הם מאמרים שדורשים בדרך כלל ידע רב בנושא המאמר, שיכול להיות מושג דרך מחקר מקיף, ראיונות עם אנשי מקצוע וכן הלאה. גם אם מאמרים מהסוג הזה יכולים לקבל את התפקיד של מאמרי קידום – חשבו על אינספור האתרים שנתקלתם בהם עם עשרות מאמרים תחת קטגוריית "בלוג" או "מידע מקצועי" – הציפייה היא כן לתוכן איכותי.

מאמרים שיווקיים יהיו כבר בקטגוריית מחירים אחרת. במאמרים מהסוג הזה נדרשת מחשבה מעמיקה על כל משפט או מילה, בניסיון להעביר את המסרים שרוצים להעביר. כיום עולם השיווק הולך יותר לכיוון של שיווק באמצעות תוכן, כשסטוריטלינג היא מילת הבאזז החמה. המשמעות היא שכותב התוכן בונה "סיפור" עבור הלקוח שלו או המותג: סיפור שמעביר את המסרים שרוצים שיעברו, מראה מי נמצא מאחורי המותג ואיך הוא יכול לסייע ללקוחות הפוטנציאליים. אלו יכולים לבוא לידי ביטוי בעמודי אודות, בעמודים המפרטים את השירותים של העסק, בכתבות צבע או אפילו בכתיבה עיתונאית (בין אם תוכן מסחרי ובין אם לא). אפשר למצוא גם סוגים אחרים של כתיבה שיווקית – למשל כתיבת תיאורי מוצר לאתר, מיקרו קופי ועוד – כשכאן הדגש הוא על טקסטים קצרים אבל שיווקיים וסופר מדויקים.

ואם כבר תוכן מסחרי: חשוב לשים לב שלפעמים גם הפלטפורמה בה התוכן עתיד להיות מופץ משפיעה על המחיר. תוכן שיווקי המופץ באתרים הגדולים (למשל ישראל היום, וואלה!, YNET), באתרי תוכן גדולים או באתרים נישתיים חשובים יהיה כרוך בעלות של מאות, אלפי ולעיתים גם עשרות אלפי שקלים. כאן משלמים לא בהכרח על טיב התוכן, אלא על כך שהוא יוצג כלאחר כבוד באתר בעל חשיבות, אתר עם כמות עצומה של גולשים: היום די פשוט לפרסם כתבה על לקוח באתרים גדולים, כל עוד משלמים מספיק. אבל זה לגיטימי בעיניי, כי יש לזה ערך. אתר שקישור ממנו, אם אכן המאמר כולל קישור, עשוי להיות שווה מאוד (גם מבחינת הקידום במנוע החיפוש). גם החשיפה של הלקוח לאינספור קוראים, בין אם הם מודעים לכך שמדובר בתוכן שיווקי ובין אם לא, היא משמעותית מאוד.

מפרסמים תוכן שיווקי ב"ישראל היום"? זה יעלה לכם יותר
מפרסמים תוכן שיווקי ב"ישראל היום"? זה יעלה לכם יותר

הלו, פה זה לא שוק

אחד הנושאים המרכזיים שצריך להתייחס אליהם בקביעת מחירי כתיבת התוכן הוא צורת התמחור, או אם תרצו: אגורות או שקלים. תמחור של מאמרים באגורות עדיין קיים, כשיש מקרים בהם הפרקטיקות של צריכת המאמרים מזכירות יותר אפיקי מסחר אחרים. הכותב יכול לספק עשרות או מאות מאמרים בחודש ("יש עבודה בשפע", ככתוב במועדות הדרושים למיניהן)? הצפי הוא שהוא יוזיל משמעותית את המחיר למאמר, כי בסך הכללי עדיין הוא יוכל לגמור את החודש עם סכומים נאים. יש כאן לטעמי זילות של התחום: כתיבת תוכן היא לא שוק, ומילים לא מוכרים במשקל.

לדעתי – ולדעת אנשי תוכן רבים אחרים – תמחור מהסוג הזה נעשה הרבה פחות רלוונטי עם השנים. בפוסט אחר הסברתי מדוע בשנים האחרונות גוגל עצמה מנסה להעלות את האיכות של המאמרים, כולל כאלו שהמטרה המוצהרת שלהם היא קידום אורגני. מאמרים היום צריכים להיות ארוכים ומקיפים יותר מאשר בעבר, להיות נטולי שגיאות תחביר והגהה, להתבסס על מקורות מהימנים שונים ועוד. גם אם משטרת גוגל לא תשים לב לחלק מהסוגיות האלה בסריקה שלה של מאמר ספציפי, חייבים לזכור שתוכן מיועד קודם כל לבני אדם ולא לרובוטים של גוגל. אפשר עדיין "להפציץ" את האינטרנט בעשרות רבות של מאמרים בסיסיים ועמוסים במילות מפתח, אבל כיום הצפי הוא שזה יהיה הרבה פחות יעיל מאשר בעבר. אולי אפילו מזיק.

צריכה להיות לכך השפעה על התמחור. כאשר קובעים מחירי כתיבת תוכן באגורות, מתעלמים למעשה מכל התהליך שלפני ואחרי הכתיבה: התחקיר על הנושא, מחקר מילות המפתח, העריכה הלשונית וכן הלאה. סכום "פיקס" למאמר, המתבסס על סגנון המאמר הדרוש, הנושא, המומחיות של הכותב ופרמטרים אחרים. בקביעת הסכום הזה אפשר כמובן לקחת בחשבון גם את העלות שכותב התוכן מגדיר לשעת עבודה שלו ואת מספר השעות הדרוש עד להשלמת המשימה. נניח, אם כותב תוכן מתמחר שעת עבודה שלו ב-100 שקל ומעריך שיידרשו למאמר חמש שעות, הוא ידרוש סכום הקרוב לכ-500 ₪.

מחירי כתיבת תוכן: שקלים ודולרים – In, אגורות וסנטים – Out

אז… כמה עולה כתיבת תוכן?

האבחנות שעשינו כאן הן רק קצה המזלג ביחס לעולם הרחב מאוד של כתיבת תוכן. היא מראה שיש מכלול של שיקולים שכדאי לקחת בחשבון לפני שמגדירים את מחיר משימת התוכן, ושכל עבודת תוכן היא בעלת מאפיינים ייחודיים משלה. כותבים רבים, ואני ביניהם, לא מגדירים מראש את המחיר לפני שמבינים בדיוק מהן הדרישות לגבי התכנים ואופיים. כותב התוכן יכול להעריך מראש פחות או יותר מהן העלויות האפשריות, אבל התמחור הסופי יכול בהחלט להיות פר משימה או לקוח.

אם ננסה בכל זאת להיכנס למספרים, כדאי להתייחס קודם כל לרף המינימלי. למרבה הצער, היום עדיין נפוצות מודעות על פיהן דרושים כותבי מאמרים בעלויות של חמש או עשר אגורות למילה: זהו תמחור נמוך, שלא מאפשר באמת ליצור תוכן איכותי כפי שדרוש היום, לא באמת מאפשר לתוכן הכותב לספק את הערך המוסף הקובע ולא באמת יספק תוצאות ללקוח. בשנים האחרונות יש ניסיון עיקש של כותבי תוכן בישראל להילחם בהצעות מהסוג הזה, ולגרום לכך שכותבי תוכן לא יתמחרו את עצמם במחירי הפסד.

למרות שיעברו עד אז מיליוני מאמרים בגוגל, הכיוון הוא בהחלט חיובי. אני חבר בקבוצה של כותבי תוכן שמנסים להעלות את המודעות בקרב הציבור הרחב וגם קולגות מהתחום, תוך ניסיון למבורך גבש בעתיד הקרוב מחירון כללי שיהיה אפשר להתבסס עליו – גם אם לא באופן מוחלט, לפחות בבכל הנוגע לסכומי המינימום. יש מקומות שכבר עשו את השינוי: בקבוצת הפייסבוק "עולם אנשי התוכן", המונה עשרות אלפי אנשי תוכן (ולקוחות פוטנציאליים), החליטו להיאבק באותם "מחירי תוכן בשכר מחפיר, מזלזל ולא הוגן". אז החליטו לקבוע רף מינימום של עבודות המופיעות בקבוצה: תחילה 20 אגורות למילה, לאחר מכן 30 אגורות וכיום 40 אגורות. למרות שאני כאמור לא חסיד גדול של תמחור מאמרים באגורות, אלו עדיין סכומים סבירים שכן מעניקים את הפוטנציאל לתוכן משובח שגם יהיה שווה יותר עבור הלקוח. "תוכן מהסוג החדש", שיהיה יעיל יותר מאשר אותם מאמרים עמוסי בעיות ופגמים, שמחוללים כאמור יותר נזק מאשר הם מביאים לתועלת.

כמה עולה כתיבת תוכן? לפחות 40 אגורות למילה

 

בסוגים אחרים של כתיבה, התמחור באגורות הוא הרבה פחות רלוונטי. בהערכה גסה אפשר לטעון שמחיר של כתיבת מאמרים לאתרים עומד על כ-500-250 ₪, יש שיוסיפו "לפחות". העלות של תכנים שיווקיים יכולה להיות בעלת ארבע ספרות. אם לצד הכתיבה נדרש אחסון של המאמר באתר חשוב או גדול, תהיה לכך כאמור השפעה על המחיר. כדאי כמובן לשים לב לטיב התוכן ולמסרים העוברים דרכו גם כשמפרסמים מאמר באתר גדול, ולא להסתפק בכך שהוא פשוט יופיע שם ויעשה את ה"קסם" שלו.

מחיר הוא לא הדבר החשוב ביותר

המטרה של המאמר הנוכחי היא לא לקבוע כמה עולה כתיבת תוכן, כי זהו שוק פתוח אשר התמחור בו מושפע מהרבה מאוד גורמים. הוא גם לא מיועד להעלות את קרנם של אנשי התוכן או הכתיבה האיכותית (גם אם מן הסתם יש לי אינטרס שזה יקרה). המאמר הנוכחי מראה בעיקר שיש טווחים שונים של מחירים, מה צריך לקחת בחשבון בתמחור ואילו עלויות הן סבירות בנקודת הזמן הנוכחית.

ניסיתי למצוא נקודת אמצע, כי ברור לי שיש כותבים שמתמחרים את עצמם במחיר של כמה שקלים למילה, או ארבע ספרות למאמר פשוט יחסית. נפוצים הרבה יותר לקוחות וגם גורמים אחרים בשדה המשחק (בוני אתרים, מקדמי אתרים וכן הלאה) שמצפים למחירים נמוכים פי כמה. גם אליי פונים לא פעם אנשים בשאלה אחת – מה המחיר למילה/מאמר – וזו טעות לדעתי. למרות שהמחירים שלי סבירים לכל הדעות ביחס לתחום או לכותבי תוכן אחרים, אני לא מנסה לשווק את עצמי דרך המחיר. ההחלטה האם להיעזר בשירותיי או בשיא תוכן אחר לא יכולה להתבצע רק על פי המחיר. ובטח לא אם נעזרים באיש התוכן שהציע את ההצעה הזולה ביותר, במיוחד אם מדובר בטווחים הדי הזויים שהזכרתי קודם.

אל תסתכלו במחיר, אלא במה שעומד מאחוריו


כדאי לזכור שהמחיר הוא רק אחד הגורמים שיכולים להשפיע על בחירת כותב תוכן. זוהי לא השאלה העיקרית שאתם צריכים לשאול, ובטח שלא היחידה. חשוב יותר לבחור איש תוכן מנוסה, שבקיא בתחומים שהוא כותב עליהם או לכל הפחות יכול לבצע מחקר מספק: אני למשל אוהב מאוד לכתוב על טכנולוגיה, תיירות, אומנות, איכות חיים ורפואה, אבל מומחה הרבה פחות גדול לנושאים כמו רכב או שוק ההון. חשוב שהוא יבין מה מטרת המאמרים, ויתייחס לכך בתוכן עצמו. מאמרים שמספקים תוצאות מוכחות. כשכל זה קורה, באמת שהעלויות של כתיבת המאמרים הופכות להרבה פחות משמעותיות.

ב"פרג' שירותי תוכן", נשמח לספק לכם הצעת מחיר הוגנת – אבל בעיקר את הידיעה שאתם נמצאים בידיים טובות. מוזמנים ליצור איתנו קשר:

  • טלפנו 050-9119882
  • שלחו מייל ל-info@faragcontent.co.il
  • שלחו הודעה ב-Whatsapp או ב-Messenger
  • מלאו את הטופס הבא ונחזור אליכם בהקדם:

    ליאור פרג'

    כתב, עורך, מקים אתרי וורדפרס, מנהל מדיה חברתית, ובקיצור - איש תוכן מ-א' ועד ת', בפרינט ובדיגיטל.
    בעל תואר שני בתקשורת, תואר ראשון בקולנוע ותעודת עיתונאות.
    נשוי ליפית ואבא לנויה. אוהד את אלופת אנגליה ליברפול, חובב סרטי אימה וספרי מתח, רקדן פיצוצי ומסמר הערב בכל מסיבה.

    כתיבת תגובה

    סגירת תפריט
    Call Now Buttonבואו נדבר